Počet kybernetických útoků na klienty bank v Česku dále roste. Za první tři čtvrtletí roku 2025 eviduje Česká bankovní asociace (ČBA) přes 68 tisíc útoků, což představuje meziroční nárůst o tři procenta. Průměrná škoda na klienta dosáhla téměř 22 tisíc korun, tedy o pět tisíc více než loni. Celkem se hackerům a tzv. e-šmejdům podařilo získat 1,49 miliardy korun, přičemž banky zachránily dalších 7,5 miliardy.
Index kyberbezpečnosti ČBA, který sleduje chování Čechů v online prostředí, letos klesl na 62 bodů, tedy nejméně od roku 2022. Podle asociace za to může masivní nárůst útoků i fakt, že se chování uživatelů příliš nemění. Přibývá slabých hesel, zejména u mladších lidí, kteří často používají výchozí přístupové údaje i pro platební aplikace. Paradoxně tak patří mezi nejzranitelnější skupiny.
Roste také rozmanitost podvodných metod. Polovina Čechů se setkala s podvodnými e-maily a stále více útoků přichází přes chatovací aplikace či SMS. Výrazně přibylo i deepfake videí, vyděračských e-mailů a falešných e-shopů. Pouze 57 % lidí dokázalo rozpoznat hackerský útok na první pohled, přičemž desetina zasažených o peníze skutečně přišla.
Podle odborníků podvodníci využívají stále propracovanější techniky, které dokonale napodobují procesy a komunikaci bank. „Klienti často ignorují i přímá varování ze strany banky a trvají na provedení rizikové transakce,“ upozorňuje Petr Zíma z České spořitelny. Asociace proto apeluje na klienty, aby si dávali větší pozor a nezapomínali, že kyberšmejdi cílí na důvěru i nepozornost.
K ochraně soukromí a pro bezpečnější komunikaci na mobilních zařízeních se tak stále častěji využívající decentralizované aplikace, které díky absenci komunikačního serveru mezi dvěma telefony eliminují sběr metadat a nejsou tak v pokušení s daty obchodovat. Samotné end to end šifrování již bohužel nestačí. Zvláště v okamžiku zálohování šifrovacích klíčů na cloudu. Vyzkoušejte nejnovější aplikaci splňující ty nejnáročnější bezpečnostní požadavky, více si přečtěte zde www.aloo.cz/chat.